KUALA LUMPUR, 24 Mei: Kartunis, Zulkifli Anuar ul Haq atau Zunar diiktiraf ke peringkat antarabangsa apabila bakal menerima anugerah dari Cartoonists Rights Network International (CRNI) di bawah kategori 'Keberanian dalam kartun editorial'.

Anugerah itu akan disampaikan 7 Julai depan di St. Petersburg Florida, Amerika dan Zunar dalam kenyataannya berkata, "saya akan hadir."

Beliau juga melahirkan syukur dengan anugerah tersebut.

Zunar bermula dengan berkarya di majalah Gila-gila, Berita Harian dan pada tahun 1998 menyertai Harakah sebagai kartunis tamu.

Semasa di Berita Harian, beliau menghasilkan kartun kontroversi ekoran kemalangan yang sentiasa berlaku pada helikopter Nuri.

Zunar (kiri bersama CEO Malaysiakini, Pramesh Chandran) membuat satu lakaran aksi yang berlaku dalam sebuah mahkamah dengan hakim menjatuhkan hukuman "Anda didapati bersalah kerana membunuh...oleh itu anda dijatuhkan hukuman naik helikopter Nuri."

Selepas keluar dari Harakah, Zunar menyertai penerbitan Suara Keadilan yang dimiliki PKR dan berjaya menaikan SK kepada ratusan ribu cetakannya ketika beliau menjadi ketua pengarangnya.

Selepas itu, Zunar menerbitkan banyak buku kartun dan sebahagiannya diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri kerana 'membahayakan keselamatan negara".

Menurut Dr. Robert Russell, Pengarah Eksekutif CRNI, Zunar dijemput untuk menerima anugerah di sana di samping memberikan ucapan bagi menceritakan perjuangannya dalam memperjuangkan kebebasan bersuara di Malaysia.

Semasa di Washington, pihak CRNI juga akan mengaturkan wawancara dengan Al Jazeera, Voice of America dan lain-lain media.

Semasa di sana, Zunar juga akan bertemu dengan kartunis dari seluruh dunia termasuk dari Amerika, Kanada, Afrika Utara, Asia serta negara Eropah yang lain.

"Tahniah kepada anda dan kini anda menyertai kumpulan kartunis terbaik di seluruh dunia," kata Dr. Robert Russell dalam suratnya kepada Zunar.

*

0 comments:

Post a Comment

CONTACT US

edisimaya@gmail.com

ShoutMix chat widget